fbpx

Banner blindness, czyli ślepota banerowa to zjawisko, przez które Internauci, przeglądając sieć, nie zauważają banerów reklamowych wyświetlanych na stronach. Badania pokazują, że odbywa się to całkowicie automatycznie i nieświadomie, dlatego nie da się mu przeciwdziałać wyłącznie przez zmiany wewnątrz samej kreacji. Poniżej znajdziesz kilka możliwych rozwiązań tego problemu.

Ślepota banerowa najprawdopodobniej wywodzi się z ludzkiej zdolności do ignorowania szumów. Latami kształciliśmy w sobie umiejętność ignorowania powtarzalnych dźwięków otoczenia i w podobny sposób zaczęliśmy ignorować reklamy pojawiające się w typowych miejscach na stronach internetowych. Lata korzystania z Internetu i przeglądania sieci nauczyły nas, że liczne, kolorowe reklamy, wyświetlane w okolicy nagłówka oraz prawej części tekstu, są najczęściej chaosem i nie dotyczą poszukiwanych przez nas treści. Z tego powodu, podobnie jak szum samochodów za oknem, zaczęliśmy je ignorować.

Potwierdzają to badania prowadzone przy użyciu metody eye trackingu, czyli śledzenia ruchów gałek ocznych i tworzone na ich podstawie heat mapy stron internetowych. Co więcej, dzieje się tak niezależnie od tego, jak bardzo atrakcyjna jest dana kreacja reklamowa — wymienione elementy strony są całkowicie pomijane przez nasz wzrok. Podobnie sytuacja ma się ze sponsorowanymi wynikami w wyszukiwarkach internetowych. Ślepota banerowa jest głównym powodem, przez który kampanie performance przynoszą coraz gorsze wyniki.

Jakie są dostępne rozwiązania zjawiska banner blindness?

  1. Zmniejszenie ilości banerów reklamowych.
    Zbyt wiele banerów na stronie internetowej może prowadzić do szybszej ślepoty banerowej. Dlatego warto ograniczyć ich liczbę, a także umieścić je w miejscach, gdzie będą one bardziej widoczne i związane z treścią strony. Badania nad ślepotą banerową pokazują, że Internauci automatycznie pomijają elementy na nagłówku strony oraz w lewej kolumnie. Dlatego niezłym rozwiązaniem może być przeniesienie tekstu artykułu na środek, a umieszczenie banerów po prawej stronie.
  2. Udoskonalenie wyglądu banerów i personalizacja.
    Banery reklamowe powinny być atrakcyjne i przyciągać uwagę użytkowników. Dlatego warto zainwestować w ich projektowanie, by były estetyczne i interesujące dla odbiorcy, szczególnie jeśli zaimplementujesz u siebie punkt pierwszy. Dobrze wykorzystaj zdobytą uwagę odbiorców. Dostosuj przekaz do zainteresowań swojej grupy docelowej i upewnij się, że przekazujesz im konkretną wartość.
  3. Użycie innych form reklamy.
    Warto zastanowić się nad wykorzystaniem innych form reklamy, takich jak np. content marketing, influencer marketing, reklama w mediach społecznościowych. O tych metodach szerzej opowiemy w dalszej części artykułu.
  4. Użycie dynamicznych reklam.
    Dynamiczne reklamy dostosowują się do treści strony i preferencji użytkowników, co zwiększa ich skuteczność. Nie od dziś wiadomo, że rich media pozytywnie wpływają na wskaźniki zainteresowania odbiorców. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
  5. Testowanie i optymalizacja.
    To podstawa każdej kampanii w Internecie. Testuj różne warianty banerów reklamowych oraz placementów i optymalizuje je na podstawie wyników, aby zwiększyć ich skuteczność i zmniejszyć efekt ślepoty banerowej.

Jak content i influencer marketing mają się do ślepoty banerowej?

Niezależnie od tego, jak dobrze umiejscowisz swoje banery na stronie i jak bardzo atrakcyjne będą, nadal część z Twoich odbiorców będzie je nieumyślnie pomijać. Jedyna sytuacja, w której wyeliminujesz to ryzyko do 0%, to zupełna rezygnacja z banerów.

Banery możesz zastąpić innymi formami marketingu, np. contentem, który z założenia polega na tworzeniu treści, które przyciągają uwagę użytkowników i zwiększają zaangażowanie. Może to być np. blog, artykuły, infografiki, filmy, podcasty czy e-booki. Dzięki temu, zamiast zwracać uwagę na nachalne banery reklamowe, użytkownicy są zainteresowani treściami, które oferujemy, a w tym kontekście reklamy są bardziej naturalne i mniej nachalne.

Jego specjalną formą jest influencer marketing — polega na wykorzystaniu popularności influencerów, którzy mają lojalnych fanów i mogą pomóc w promowaniu produktów lub usług. Reklamy w postaci współpracy z influencerami są skuteczne, ponieważ osoby, które zaufały influencerowi, bardziej otwarcie podchodzą do propozycji produktów lub usług, które on poleca. 

W Grupie Sample korzystamy regularnie z obu tych narzędzi przy kampaniach realizowanych przez platformę Blaber. W tym przypadku całkowicie wykluczyliśmy z głównego serwisu reklamy banerowe, zapewniając w ten sposób naszym czytelnikom komfort, jaki daje możliwość zanurzenia się wyłącznie w treściach, które są dla nich ciekawe i rozwijające. 

Niemniej wewnątrz artykułów oraz w kanałach social media Blabera i sieci twórców współpracujących, wprowadzamy rekomendacje produktów i usług naszych Klientów, które kontekstowo odpowiadają poruszanej tematyce. Dzięki temu prowadzone przez nas kampanie są nieintruzywne i odporne na zjawisko banner blindness, co bezpośrednio przekłada się na wyniki performance.

Która metoda jest dla Ciebie najlepsza?

Na to pytanie odpowiedź znasz tylko Ty. Ważne jest, aby pamiętać, że każda forma reklamy ma swoje wady i zalety, a skuteczność zależy od wielu czynników, takich jak branża, grupa docelowa, cel kampanii reklamowej, itp. Dlatego warto testować różne formy reklamy i sprawdzać, która z nich działa najlepiej w konkretnym przypadku. Niezależnie od tego, w którym kierunku ciągnie Cię mocniej, możesz odezwać się do nas przez ten formularz, a pomożemy Ci podjąć odpowiednią decyzję.