Content Marketing kojarzony jest głównie z konsekwentnym, przemyślanym tworzeniem contentu oraz realizacją strategii ukierunkowanej na efekt w długim terminie. 

Istotnie, stworzenie i realizacja dalekosiężnego planu publikacji, poprzedzona analizą i przygotowaniem technicznym, potrafi zdziałać cuda. Jest to model marketingowy, który jako grupa szczerze polecamy i propagujemy. Tym razem jednak nie o tym 🙂

W kampaniach Blabera nasze zadania i cele rozpisane są zazwyczaj na efekt doraźny. Jesteśmy jednym z niewielu podmiotów na rynku (właściwie to nie znamy innego!), który realizuje projekty łączące content tworzony przez twórców internetowych z efektywnością potwierdzoną gwarancjami.

Poniżej oddajemy w Twoje ręce kilka wskazówek, które pomogą Ci tworzyć content generujący efekty. Bo dobry content to jedno, ale content skuteczny, to już zupełnie inna para kaloszy.

W jaki sposób definiujesz „dobry content”?

1.Twórz nagłówki, które zniewalają... i pomagają zrozumieć, o czym będzie tekst.

Efektywny content zaczyna się od tytułu i nagłówka, który przykuwa uwagę i sprawia, że ludzie chcą czytać dalej, więcej. Najprawdopodobniej słyszałeś już o sposobach na tworzenie dobrych tytułów i narzędziach, które w tym pomagają. Niewiele się mówi jednak o kluczowym aspekcie tytułu i nagłówka w kontekście performance’u – czyli jego dopasowaniu do faktycznej treści, którą opublikowaliśmy. 

Warto sprawdzić, czy tytuł i nagłówek w jasny sposób przekazują czytelnikowi informacje o tym, czego może się spodziewać po przeczytaniu dalszej części tekstu na który natrafił. Wszystkie clickbaitowe taktyki spalą na panewce, przy ocenie performance’u treści. Temat musi być skierowany do właściwej grupy celu – o ile chcemy, aby treść performowała. Tytuł, który publikujemy musi wzbudzić zaufanie czytelnika, chętniej bowiem zaangażuje się on w resztę treści, która czyta oraz z większym prawdopodobieństwem trafi na nasze CTA.

Ważne też, aby tekst sprostał oczekiwaniom, które wybrzmiewają w tytule. Powinniśmy wziąć to pod uwagę, projektując temat, który sam w sobie jest niezwykle istotny. Spełnia on trzy bardzo ważne funkcje: 

  • filtruje grupę celu,
  • przykuwa uwagę, zapewniając widownię (efektywność!),
  • promuje materiał (jako że często jest on jedyną – a zawsze pierwszą! – częścią artykułu, którą przeczyta odbiorca.

Clickbaitowe tematy nie działają dobrze. Potwierdzają to badania. W 2015 roku ReturnPath przeanalizował ponad 9 milionów (!!) tytułów i nagłówków. Okazało się, że tematy zawierające słowa clickbaitowe takie jak: „sekret na”, „pozbądź się tego”, „szokujące”, „nie uwierzysz”, wywoływały efekt w postaci średnio 8% przeczytanych artykułów w całości, podczas gdy tematy wskazujące na benefity (które póżniej potwierdzone były w tekście) i słowa, takie jak „najlepszy”, „najtańszy”, „najprostszy”, „najszybszy”, czytane były średnio przez 17% odbiorców. 

PRO TIP: Twórz tytuły w oparciu o właściwe słowa, używaj narzędzi do ich tworzenia. Nie wprowadzaj w błąd swojego czytelnika!

2.Zadbaj o swoje FLOW.

Jeśli stworzyłeś już efektywny tytuł, kolejne wyzwanie wiąże się ze stworzeniem odpowiedniej jakości tekstu. To od autora zależy, czy odbiorcy przejdą przez niego w całości, a przynajmniej wyłuskają to, co najważniejsze i trafią na CTA.  

Poniżej kilka wskazówek jak stworzyć dobre flow i nie zanudzić odbiorców: 

– Unikaj długich paragrafów.

– Nie używaj niezręcznych lub niejasnych sformułowań i myśli.

– Unikaj zbyt formalnego, nienaturalnego tonu.

– Unikaj treści akademickich, przez które możesz stracić dużą część grupy celu.

 – Unikaj kluczenia, które nie niesie ze sobą żadnej obiektywnej wartości.

PRO TIP: Bądź jak najbardziej naturalny. Prowadź odbiorcę przez swoje myśli, skup się na wartości dla niego. Stopniowo wprowadzaj go w swoją historię. Zanim usiądziesz do pisania, stwórz plan treści, którą chcesz opublikować.

3.Umieść dopasowane oraz interesujące zdjęcia i obrazy.

Biorąc pod uwagę to, że większa część z nas to wzrokowcy oraz fakt, że Twój content będzie przez niektórych czytelników tylko zeskanowany – musisz zadbać o ilustracje. BuzzSumo przeanalizował publikacje z obrazami – okazało się, że artykuły, które zawierają jeden obrazek na każde 75 do 100 napisanych słów, otrzymują dwa razy tyle udostępnień, niż te z mniejszą ilością zdjęć i ilustracji.  

To właśnie ta proporcja jest uznawana za najbardziej efektywną. Próbuj ją zachować.

Pamiętaj też, że każdy obraz, który publikujesz, powinien być dopasowany do treści obok której został umieszczony. Najlepiej jeśli tę treść uzupełnia. 

PRO TIP: Umieszczaj grafiki, ilustracje i obrazy, które pomagają w lepszym zrozumieniu Twojej myśli lub uzupełniają ją. Obrazy nie tylko sprawiają, że Twój content jest bardziej interesujący. One zwiększają prawdopodobieństwo jego przeczytania oraz zapamiętania! 

4.Nie owijaj w bawełnę - sprawnie przejdź do sedna

Jeśli Twoi czytelnicy po przeczytaniu pierwszych dwóch paragrafów nie są w stanie powiedzieć o czym jest Twój artykuł, najprawdopodobniej nie doczytają go do końca. Twoja szansa na mocny performance, spadnie tym samym do zera.

Nie trać czasu na przysłowiowe lanie wody i przydługi wstęp. Możliwie szybko przejdź do sedna, aby mocno zakotwiczyć w tekście swojego odbiorcę. Niezwłocznie po tym jak przykujesz jego uwagę, zaprezentuj główny przekaz. 

PRO TIP:Pamiętaj, że to czego nauczyłeś się w liceum – czyli podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie tekstu – nie zawsze ma rację bytu przy tworzeniu marketingowego contentu. Twoim zadaniem jest bowiem przekaz i skuteczna jego imputacja.  

5.Stwórz dopasowane i klikalne CTA.

Aby sprawdzić czy content, który stworzyłeś jest efektywny, warto umieścić w nim CTA. Efektywny content to taki, który inspiruje czytelnika do pójścia dalej, wykonania akcji. CTA może być zarówno krótkim lub długim linkiem wewnątrz treści, jak i graficznym przyciskiem umieszczonym w odpowiednim miejscu tekstu. 

 Oto najlepsze praktyki tworzenia CTA: 

  • CTA jest integralną częścią contentu i kliknięcie w link jest dla czytelnika kontynuacją kontaktu z treścią (uzupełnienie informacji, jej doszczegółowienie, odpowiedź na zadane pytanie itd. ).
  • CTA powinno zawierać mocne i perswazyjne słowa, które sprawią, że użytkownik będzie chciał w nie kliknąć.
  • CTA powinno być wyróżnione kolorystycznie i tak samo dobrze widoczne na każdym ekranie.
  • CTA działają lepiej, jeśli “pracują w grupie”, jest ich więcej i są dopasowane do miejsca w tekście w jakim się pojawiają.

PRO TIP: Klikalne CTA to ważna część content performance marketingu – to ostatni element, który powoduje, że użytkownicy podejmują działanie. Poświęć temu czas i dokładnie przejrzyj CTA, zanim opublikujesz tekst. Czy uważasz, że Twoje CTA jest motywujące dla użytkownika? Odpowiedz sobie na pytanie, co sprawia, że po przeczytaniu tego komunikatu użytkownik kliknie.

Dobry i efektywny content nie posiada jednej uniwersalnej miary. Czasem są nią udostępnienia, komentarze i zaangażowanie odbiorców, czasem to wszystko ma mniejsze znaczenie, gdyż liczą się akcje w postaci leadów, sprzedaży i przejść na stronę jakie wygenerował. Weź pod uwagę wszystkie nasze porady w całości. Nawet najbardziej fantastyczny tytuł bez dobrego wprowadzenia i wiarygodnego, interesującego contentu, jest niczym. Tytuł przyciąga czytelników, nagłówek i lead zatrzymują ich na contencie, treść go inspiruje, natomiast CTA wywołuje pożądaną akcję. Potrzebujesz każdego z tych elementów, jeśli chcesz tworzyć skuteczne treści, które generują efekty.