Marketerzy i ich Klienci od zawsze głowią się jak zbriefować swoich content managerów lub twórców internetowych, by Ci tworzyli treści, które będą budowały wysokie zaangażowanie, a ich “życie” w sieci będzie długie, owocne w komentarze i udostępnienia. Grupa Sample i całe środowisko Blaber.pl przedstawia Wam listę 5 efektywnych rad, jak pisać teksty, które budują zaangażowanie i stają się evergreenami. Poczytajcie!

Na początek krótka definicja: Co to jest EVEGREEN? To przede wszystkim teksty uniwersalne, który generują stałe zainteresowanie – nie powiązane z momentem, newsami czy modą. Dzięki odpowiednio dobranej tematyce, teksty te nie starzeją się. Głównym źródłem ruchu przy tego typu treści jest ruch organiczny z wyszukiwarek. Taki artykuł przyczynia się również do zwiększania pozycji na kluczowe frazy i generuje świetny jakościowo ruch. Pamiętajmy też, że tworząc taki materiał, powinniśmy wziąć pod uwagę jego regularną aktualizację o nowe dane i informacje. A teraz przejdźmy do konkretów!

1. Stwórz listę i postaw na konkrety, których szuka czytelnik

Najlepiej jeśli postawisz na artykuły, w których pojawi się lista (np. TOP 10 komputerów dla dziecka) lub posty z poradami (np. 5 najlepszych sposobów, na przygotowanie domowego chleba). Artykuły, które wyglądają jak komunikaty prasowe wydają się być tutaj nietrafionym pomysłem. Typy treści evergreen obejmują zazwyczaj listy the best of, raporty i badania. Słowem kluczem wydaje się być tu wyraz: Najlepszy. To pokazuje, że czytelnicy wysoko cenią treści, które skupiają się na najlepszych produktach, aplikacjach, filmach i kontach w mediach społecznościowych, zebranych przez Was w jednym miejscu.

Przykłady takich tekstów z linkloga Blaber.pl:

2. Postaw na fakty i twarde dane

Ważne jest również, by treści zawierały w swoich tytułach słowa: „dane”, „raporty”, „badania”, „nauka”, „fakty” i „badania”. Wasi użytkownicy są głodni informacji opartych na danych. To fakt! Warto, by Twoje treści zawierały rok, którego dotyczą. Jeśli zawrzesz w tytule  „2021” lub „2022” zapewnisz sobie większą klikalność. Najnowsze informacje mają większe szanse na udostępnienie i wzbudzenie zainteresowania. Niektórzy z Was mogą stwierdzić, że treści, które koncentrują się na konkretnym roku, mogą z biegiem czasu stawać się mniej istotne. Istnieją jednak dwa powody, dla których skupienie się na bieżącym roku może zwiększyć prawdopodobieństwo, że Twoje treści staną się popularne. Przede wszystkim, zawartość z najnowszymi informacjami może na początku otrzymywać udostępnienia i linki. I ten efekt utrzymuje się w czasie mniej więcej roku. To wystarczy, by algorytmy Facebooka i Google “zassały” naszą treść na dłużej. Warto też, po czasie, umieszczać w artykule linki do kolejnych “roczników” oraz aktualizacje. Zaoferowanie czytelnikom nowej (lub zaktualizowanej) treści prawdopodobnie prowadzi do większej liczby kolejnych udostępnień. Co ciekawe, jest to tendencja zauważalna w ostatnim czasie. Może to również wynikać z pandemii koronawirusa w latach 2020 i 2021. Biorąc pod uwagę zmiany spowodowane reakcją świata na wirusa, ludzie coraz częściej postrzegają treści opublikowane przed COVID w dużej mierze jako nieistotne lub nieaktualne. Podczas gdy post zawierający „2021” lub „2022” wyróżniałby się jako coś istotnego. Pamiętajcie więc, że uwzględnienie bieżącego roku w tytule, może pomóc w zwiększeniu liczby udostępnień w perspektywie krótko- i długoterminowej.

Przykład z linkloga Blaber.pl:

3. Bądź trendsetterem! Bądź na czasie!

Wreszcie przyszła kolej na treści dotyczące „przyszłości” i „trendów”. To ma sens: ludzie zawsze wypatrują tego, co będzie dalej, co przyniesie przyszłość. Czytelnicy są spragnieni treści, które są drogowskazami i zbierają za nich informacje w jednym miejscu (przykład: Najmodniejsze kolory sezonu jesień/zima 2022). Drugim patentem jest bycie na czasie. Reaguj na to co się dzieje na bieżąco i komentuj. Bądź ekspertem, a ludzie wrócą po więcej! Udostępnią też Twoje treści, a ich społeczność się zaangażuje.

Przykład z linkloga Blaber.pl:

4. Korzystaj z wiedzy ekspertów!

Jeśli masz wiedzę lub możesz zaczerpnąć ją od ekspertów, twórz: przewodniki, badania oparte na danych i raporty branżowe czy analizy. Jeśli spojrzeć na tematykę treści, które najchętniej odwiedzane są przez użytkowników, to wygrywają branże obejmujące marketing online, zdrowie i technologię. Wymagają one z czasem aktualizacji. Ale wskazówki i porady z tych dziedzin są dość trwałe w miarę upływu czasu. Z drugiej strony treści związane z biznesem, finansami i modą rzadziej uzyskują wysokie noty. Warto też przedstawiać wiedzę w postaci infografiki. To nie tylko uatrakcyjnia przekaz, ale też pozwala na oddziaływanie na wiele zmysłów. Nie od dziś wiadomo, że 1 grafika znaczy więcej niż 1000 słów.

Przykłady takich tekstów z linkloga Blaber.pl:

5. Zadawaj kluczowe pytania i udzielaj instrukcji, dawaj odpowiedzi

Chcesz uzyskać długotrwałą żywotność swoich treści? Twórz posty w Social Mediach i artykuły na blogu z listą odpowiedzi, które mają instruktażowy charakter. Zyskują one duży potencjał na zaangażowanie. Pytanie w tytule: Co zrobić?, Jak? lub Dlaczego? zachęci odbiorców do klikania. Takie zapytanie i udzielenie w treści zadowalającej odpowiedzi w formie listy sprawi, że tekst uzyska silne zainteresowanie w ciągu 30 dni od publikacji, ale dodatkowo utrzyma zainteresowanie nawet długo po publikacji, stając się evergreenem.

Przykłady takich tekstów z linkloga Blaber.pl:

Kilka słów podsumowania

Dobrze napisany artykuł może wspierać Twoją markę, a jeśli stanie się evergreenem, to będzie działał długo, wywoła duże zaangażowanie, a przy okazji spełni stawiane przed nim cele marketingowe. Zastanawiasz się, jak wykorzystać potencjał brandu lub produktów właśnie w kontekście content marketingu? Skontaktuj się z nami. Mamy odpowiednie narzędzia w postaci własnej redakcji, sieci twórców internetowych oraz ogromne doświadczenie w realizacji kampanii Content Brandingowych i Performance.