fbpx

O tym w jaki sposób pisać i się komunikować, aby opanować natłok informacji, bodźców i formułować przekaz w sposób zrozumiały powiedzą nam dawne Japońskie techniki narracji. Od Kanso do Yohaku – No – Bi. Oto one.

KANSO

Unikaj skomplikowanych zdań i nie miej obawy przed prostotą i minimalizmem w wypowiedzi. Przesyt informacji w artykule, na stronie czy w prezentacji wcale nie wpłynie na lepsze zrozumienie Twojej idei. Jeśli chcesz trafić do umysłów ludzi używaj języka, który rozumieją masy.

FUKINSEI

Unikaj nudy. Nieregularność i asymetria w rozmieszczeniu przekazu pozytywnie wpłynie na jego odbiór.

SHIBUI

Skup się na celu, unikaj detali. Twój odbiorca nie musi wiedzieć absolutnie wszystkiego, aby zaangażować się w Twój przekaz.

SHINZEN

W swojej ekspresji bądź naturalny i szczery. Wszystko, co wymuszone i sztuczne będzie intuicyjnie bardzo wyczuwalne.

YUGEN

Nie forsuj swojego odbiorcy do celu, bądź subtelny. Zostaw mu przestrzeń na podjęcie decyzji i sformułowania opinii.

DATSUZOKU

Często wychodź poza zwyczaje, reguły, konwencje. Baw się tym, co tworzysz – ucz się. Czy na pewno Power Point i Keynote to jedyne możliwości prezentacyjne?

SEIJAKU

Ciesz się z tego, co robisz i pozwól aby Twoja energia emanowała w tekście, video czy innej treści którą przygotowujesz. Wciąż pamiętaj o celu swojego przekazu.

WA

Stwórz i utrzymaj harmonię pomiędzy Tobą, Twoją formą przekazu i odbiorcą. Wszyscy uczestnicy tego procesu są ważni!

MA

Wprowadzaj element ciszy, pozwala on na budowę przestrzeni dla odbiorcy Twojego komunikatu, cisza pozwala mu odetchnąć, pomyśleć, przekonać się do idei.

YOHAKU- NO – BI

Jeśli zależy Wam na olśnieniu odbiorcy Waszym produktem lub usługą, nie wychwalajcie ich wprost. Pozwólcie na działanie magii niedopowiedzeń i prostoty.