Wyjaśnienie terminu “Real- World Intelligence” jest bezpośrednio powiązane z jego najważniejszym elementem: danymi lokacyjnymi. Czym są i skąd pochodzą dane lokacyjne?

Dlaczego dane lokacyjne są ważne i jak marketerzy mogą je wykorzystać, aby zwiększyć zaangażowanie odbiorców reklamy i przez to osiągać lepsze rezultaty swoich projektów reklamowych?

Coraz większa penetracja smartphone’ów sprawia, że jesteśmy połączeni do sieci niemal w każdym miejscu i czasie. Wg danych Statista, liczba smartphone’ów w samych Indiach osiągnie do 2022 roku (czyli już za 3 lata) 442,5 miliona sztuk!

To skromne urządzenie, które nosimy codziennie przy sobie bardzo wpłynęło na to, w jaki sposób żyjemy, odbieramy informacje, szukamy porady, recepty, czy rozrywki. Telefony już dawno przestały służyć tylko i wyłącznie do komunikacji, wśród wielu funkcji pozwalają nam one m.in. na częstsze i bliższe budowanie relacji z otaczającymi nas markami.

Każdy smartphone potrafi dostarczyć informację o aktualnym miejscu w którym przebywa jego właściciel. Ta cecha ułatwia lepsze zrozumienie tego, w jaki sposób poruszają się konsumenci, co lubią i gdzie przebywają.

To, czym właściwie jest “real- world intelligence”? 

Termin ten jest pochodną danych lokacyjnych – to geograficzna informacja o unikalnym położeniu urządzeń mobilnych w konkretnym kontekście i punkcie (lub okresie) czasu.

Dane są generowane poprzez zewnętrzne oprogramowanie, które “koresponduje” bezpośrednio z urządzeniem naszego odbiorcy. Sygnał ten jest uzyskiwany poprzez:

  • GPS (Global Positioning System) – satelity, które okrążają naszą planetę kalkulują lokację użytkownika poprzez pomiar czasu, jaki jest potrzebny, aby sygnał dotarł od satelity do urządzenia i z powrotem.
  • Sieci WiFi wykorzystują siłę sygnału, aby zweryfikować lokację namierzanego urządzenia.
  • Beacony – działają podobnie do WiFi – te technologie są wykorzystywane do weryfikacji sygnału wewnątrz budynków.
  • BTS – stacje bazowe, które wykorzystują triangulację, aby określić dystans pomiędzy wieżą pomiarową i urządzeniem.

Każdy smartphone ma przyporządkowany identyfikator, inaczej zwany “device ID”. Dla systemu iOS od Apple jest to “Identifier for Advertising” (IDFA), a dla Androida “Android Advertising ID” (AAID). Te identyfikatory są później agregowane, a dane analizowane, aby wygenerować inteligentną wiedzę o tym, w jaki sposób konsumenci zachowują się w “prawdziwym świecie”.

Skąd pochodzą dane? 

Technologia, na której pracuje Sample (Blis) kolekcjonuje i analizuje dane lokacyjne poprzez opatentowaną platformę Smart. Blis zbiera dane z SDK wydawców oraz własnego SDK – są to dane GPS pochodzące od wydawców premium oraz dane WiFi pochodzące z technologii Smart Scale.

  • Smart Scale w sposób unikalny identyfikuje oraz przechowuje relacje pomiędzy adresem IP sieci wifi a unikalną geo-lokacją – taką jak lotnisko, stadion czy uniwersytet.
  • SDK (Software Development Kit) to zestaw narzędzi niezbędny do tworzenia aplikacji korzystających z danej biblioteki, który umożliwia stworzenie funkcjonalności danej aplikacji.

Te dane są następnie walidowane i weryfikowane poprzez technologię Smart Pin. Jest to unikalny zestaw testów Blis (10-stopniowy) usuwający wadliwe dane zanim trafią one do DMP.

  • Smart Pin to opatentowane narzędzie walidacyjne, które sprawdza, oznacza i eliminuje błędne lub niedokładne dane lokacyjne poprzez 10-stopniowy proces filtracji.

Kolejny krok to umieszczenie danych na poprawnej i aktualnej mapie. Pomaga w tym aplikacja Smart Places, czyli baza danych punktów POI oraz dopisanie do nich danych “third party” takich jak demografia, pogoda, czy zainteresowania. Blis wykorzystuje również “first party” dane klienckie, aby zdywersyfikować i wyskalować zasięg kampanii.

DMP od Blis

Dlaczego to ważne dla marek?

Informacja o tym, gdzie, jak często i jak długo przebywają konsumenci pomaga marketerom w lepszym zrozumieniu połączenia pomiędzy ludźmi i miejscami, w których bywają, w tworzeniu wzorów ludzkich zachowań, ich przyzwyczajeń i czynników wpływających na ich styl życia.

Żyjemy w czasach post-prawdy. To, co mówimy i udostępniamy w sieci niekoniecznie opisuje nasze życie w sposób właściwy. Dla marek i marketerów, których wyzwaniem jest zbudowanie konsumenckiej lojalności i zaangażowania, błędem jest poleganie wyłącznie na wersji, którą zaserwował nam konsument podczas swojej obecności online.

Wykorzystanie “real-world intelligence” pomaga markom w:

  • uzyskaniu prawdziwej wiedzy o konsumencie,
  • dotarciu do konsumenta we właściwym momencie,
  • pomiarze korelacji pomiędzy aktywnością marketingową (mediową), a wizytami w sklepie stacjonarnym.